Panoramas 360° Vr


  • Walzin Castle
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    Walzin Castle is a castle in Belgium in the province Namur over the river Lesse near Dinant. Construction began in the 13th century, and the 15th-century Renaissance horseshoe tower with four cannon ports still exists, even though the castle was burned down by the French army in 1554. There were several restorations later, the latest by Baron Fréderic Brugman between 1930 and 1932. Victor Hugo made a drawing of it in 1863.

  • Exposition “Femmes Artistes – Les peintresses en Belgique (1880-1914)” au musée Félicien Rops de Namur
    Exposition "Les peintresses en Belgique (1880-1914)" au Musée Provincial Félicien Rops de Namur

    Exposition Temporaire Du 22 octobre 2016 au 29 Janvier 2017

    « Les femmes ne peuvent peindre que des choses qui n’exigent ni pensée profonde, ni grand sentiment, ni large virtuosité. Des fleurs, des natures mortes, des objets élégants, des scènes de genre paisibles, des paysages doux, des portraits d’enfants, des animaux gentils », peut-on lire en 1884 dans un article consacré aux « Peintresses belges » de la revue d’avant-garde L’Art moderne. Malgré ces préjugés largement sexistes, les femmes artistes en Belgique au XIXe siècle sont pourtant nombreuses et audacieuses. Certaines bénéficient d’une réelle reconnaissance via des expositions et des commandes, mais très peu d’entre elles sont passées à la postérité.

    L’exposition présentée au musée Félicien Rops tente de rendre à ces « peintresses » l’hommage qu’elles méritent.

    Considérées avant tout comme des épouses, des mères et des maîtresses de maison, les femmes n’ont accès à une formation artistique reconnue qu’à partir des années 1880, notamment grâce à l’ouverture de l’académie privée du peintre E.-S. Blanc-Garin à Bruxelles (1883). Les académies officielles, en Belgique, restent fermées aux femmes jusqu’en 1889.

    Beaucoup ont du mal à s’affirmer en tant qu’artistes. Être « fille de… » ou « femme de… » permet à certaines de sortir de l’ombre. C’est le cas de la fille de Rops, Claire Duluc (épouse E. Demolder) qui illustre les ouvrages de son mari sous un pseudonyme masculin ; de Gabrielle Canivet (épouse C. Montald) qui fait de la reliure d’art ; de Juliette Massin (épouse W. Degouve de Nuncques) qui peint des paysages lumineux ; sans oublier Georgette Meunier, Louise Lemonnier et Anna Boch (cousine d’O. Maus), une membre féminine du cercle des XX, dont E. Verhaeren écrira qu’à « côté de sérieuses qualités, il manque à l’artiste… de n’être pas homme ».

    « Pour moi, qui n’ai ni frère, ni cousin, ni oncle, ni père qui soit peintre, il faut bien que je m’arme de courage », écrira Louise Héger depuis Paris où, en 1884, elle suit une formation de peintre. Les femmes privées de ces liens familiaux ou maritaux artistiques renoncent bien souvent à se marier, déterminées à se consacrer à leur carrière. C’est le cas de Marie Collart, Cécile Douard ou Jenny Montigny qui sont actuellement considérées comme des « électrons libres ». Les artistes féminines du XIXe siècle s’illustrent dans différentes disciplines (peinture, gravure, sculpture, arts décoratifs) mais aussi dans des styles aussi variés que le réalisme, l’impressionnisme ou l’art nouveau. L’exposition au musée Félicien Rops se veut le reflet de cette variété de média d’expression et de styles. Elle présente les œuvres de plus de 40 femmes artistes issues de musées ou de collections privées. Un catalogue composé de nombreuses contributions scientifiques complète le propos de l’exposition.

    Télécharger le dossier de presse  

    Renseignements:

    Musée Félicien Rops – Province de Namur
    rue Fumal 12 – 5000 Namur
    T.081/77 67 55 F. 081/77 69 25
    info@museerops.bewww.museerops.be
    facebook.com/museerops

    Nl

    “Vrouwen kunnen slechts dingen schilderen die geen diepgaande gedachten noch sterke gevoelens of grote virtuositeit vergen. Bloemen, stillevens, elegante voorwerpen, vredige genretaferelen, zachte landschappen, kinderportretten, vriendelijke dieren”, staat te lezen in 1884 in een artikel gewijd aan “Belgische schilderessen” in het avant-garde tijdschrift L’Art moderne. Ondanks deze ronduit seksistische vooroordelen telt België in de 19e eeuw heel wat dappere kunstenaressen. Sommigen genieten echt erkenning via tentoonstellingen en bestellingen, maar heel weinig onder hen leven voort in de herinnering. De tentoonstelling die het Félicien Rops museum voorstelt, tracht aan deze “schilderessen” het eerbetoon te brengen dat ze verdienen.

    Vrouwen werden voor alles aanzien als echtgenoten, moeders en huisvrouwen en kregen pas toegang tot een erkende artistieke opleiding vanaf de jaren 1880, met name dankzij de opening van de private academie van de schilder E.-S. Blanc-Garin in Brussel (1883). De officiële academies bleven in België gesloten voor vrouwen tot 1889. Voor veel vrouwen is het moeilijk zich te doen gelden als kunstenares.

    Sommigen slagen erin uit de schaduw te treden als “dochter van …” of “echtgenote van …”. Dat is het geval voor de dochter van Rops, Claire Duluc (echtgenote van E. Demolder), die de werken van haar man illustreert onder een mannelijk pseudoniem; zo ook voor Gabrielle Canivet (echtgenote van C. Montald), die zich bezighoudt met het inbinden van kunst; en Juliette Massin (echtgenote van W. Degouve de Nuncques), die heldere landschappen schildert; zonder Georgette Meunier, Louise Lemonnier en Anna Boch (nicht van O.Maus) te vergeten, het enige vrouwelijke lid van de kunstenaarskring Les XX, over wie E. Verhaeren schreef dat “ ze weliswaar heel wat talent had, maar jammer genoeg … geen man was ” (1884).

    “ Ik, die geen broer, neef, oom of vader heb die schilder is, moet wel al mijn moed verzamelen ”, schreef Louise Héger vanuit Parijs, waar ze in 1884 een schildersopleiding volgt. Vrouwen die via echtgenoot of familie niet verwant zijn aan een kunstenaar, zien vaak af van het huwelijk, vastberaden als ze zijn zich te wijden aan hun carrière. Dit geldt voor Marie Collart, Cécile Douard of Jenny Montigny, die op dat moment aanzien werden als “vrije vogels”.

    De vrouwelijke kunstenaars uit de 19e eeuw onderscheiden zich in verschillende disciplines (schilderkunst, graveerkunst, beeldhouwkunst en decoratieve kunsten), maar tevens in uiteenlopende stijlen zoals het realisme, het impressionisme of de art nouveau. De tentoonstelling in het Félicien Rops museum wil een weerspiegeling zijn van deze veelheid aan media en stijlen. Er worden werken van meer dan 40 vrouwelijke kunstenaars voorgesteld afkomstig uit musea of privéverzamelingen. En bij de tentoonstelling hoort ook een catalogus met tal van wetenschappelijke bijdragen.

    Persbericht

  • Umbrella Sky Project
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    Aug. 30, 2016 :Rue Haute Marcelle 25-45, 5000 Namur, Belgique

    The Umbrella Sky Project began in 2011 as a part of the city of Águeda’s famous annual Ágitagueda Art Festival in Portugal. Each year, during the hot summer months of July, August, and September, a handful of the city’s narrow streets gain colorful umbrella canopies that provide shade for the pedestrians passing through. Rooftop cables are strung with numerous parasols that help cool the roadways in a creative and cost-effective way, and the sea of umbrellas forms a unique geometric pattern overhead as well as changing shadows on the roadway below. Programming like outdoor workout classes give this shaded area an added layer of functionality, enabling high-energy and fitness activities despite high summer temperatures.

    Since the project began, these pop-up shade structures have become an annual summertime installation and they have developed a cult following around the world. Creators of the Umbrella Sky Project, Sextafeira, have also launched offshoots of this work in other cities such as Lisbon, where they have added to the streetscape by stringing multicolored balloons over urban alleyways. As with all of their projects, the polka-dot shadows that shine down onto the street below add more color to people’s lives in everyday settings.

    Follow Umbrella Sky Project
    Website: sextafeira.pt
    Facebook: UmbrellaSkyProject
    Twitter: @umbrellaskypt

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  • Exposition “Lisier d’encre”: Dany Danino (Musée Félicien Rops / Province de Namur)
    Exposition "Lisier d'encre": Dany Danino jusqu'au 04 /09/16. (Musée Félicien Rops / Province de Namur)

    Exposition “Lisier d’encre”: Dany Danino jusqu’au 04 /09/16. (Musée Félicien Rops / Province de Namur)

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    FR: En 2014, Dany Danino est invité en résidence d’artiste au Château de Thozée (Mettet), propriété de la belle-famille de Félicien Rops où ce dernier conviait ses amis, les artistes de son temps, dont Charles Baudelaire. Havre de paix, refuge intime, c’est là aussi que Rops fit de nombreux essais de gravure. L’exposition présentée au musée Félicien Rops présente près de 70 pièces de Dany Danino, essentiellement des gravures. Un univers singulier où les motifs, inspirés de documents photographiques, s’entremêlent et se répètent dans un chaos esthétique.

    NL: In 2014 wordt hij uitgenodigd voor een artiestenresidentie in het Château de Thozée (Mettet), eigendom van de schoonfamilie van Félicien Rops, waar deze laatste zijn vrienden en de kunstenaars van zijn tijd ontving, onder wie Charles Baudelaire. Het is een vredig oord, een intieme schuilplaats waar Rops ook tal van graveerexperimenten ondernam. De tentoonstelling in het Félicien Rops museum stelt bijna 70 werken van Dany Danino voor, hoofdzakelijk gravuren. Dany Danino werd in 1971 geboren en woont en werkt in Brussel.
    Een bijzondere wereld waar motieven geïnspireerd op fotografische documenten elkaar afwisselen en herhaald worden in een esthetische chaos.

    Musée Félicien Rops – Province de Namur
    rue Fumal 12 – 5000 Namur
    T.081/77 67 55 F. 081/77 69 25
    info@museerops.bewww.museerops.be
    facebook.com/museerops

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  • 360 degree portrait – Richard Fournaux
    Portrait à 360° de Mr Richard Fournaux

    May 09 2016 : 360 degree portrait – Richard Fournaux, Mayor of the town of Dinant (the city of Adolphe Sax) in his office in the town hall.

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  • April 28 2016 – Gift & Souvenir shop “Au Bonheur de Dinant”
    Gift & Souvenir shop "Au Bonheur de Dinant"

    Gift shop located Place Reine Astrid in Dinant owned by the family “Ongenae” for Decades.

     

     

  • April 24 2016 – The Jean Marcaux Quarry
    Former refractory sand quarry close to the village of "Celles" (Houyet - Belgium)
    Former refractory sand quarry close to the village of “Celles” (Houyet – Belgium). This vast abandoned site hasn’t been colonised much by vegetation yet and is home to several interesting biological organisms. It is of undeniable beauty due to the variety of colours of the processed material.
  • April 18 2016 – Bluebells in Halle’s Wood
    Bluebells in Halle's Wood
    The Hallerbos (Dutch for Halle forest) is a forest in Belgium, covering an area of 552 ha (1,360 acres). It is mostly situated in the municipality of Halle, in Flemish Brabant and has also a little part in Walloon Brabant. The forest is known in the region for its bluebell carpet which covers the forest floor for a few weeks each spring, attracting many visitors. (©Wikipedia)
  • April 6 2016 – Kilometer Tax for trucks
    Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax.
    Belgium, Spontin, Apr 06, 2016 : Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax. The launch of the new kilometre tax across Belgium on 1 April has met with protests by truck drivers who resorted to blocking motorway exits and interchanges. Near Spontin, this Wednesday afternoon a group of truckers took over the lanes of the busy E411 motorway from Brussels in the direction of Luxembourg, creating major traffic jams.

  • April 6 2016 – Kilometre Tax for Trucks
    Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax
    Belgium, Spontin, Apr 06, 2016: Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax. The launch of the new kilometre tax across Belgium on 1 April has met with protests by truck drivers who resorted to blocking motorway exits and interchanges. Near Spontin, this Wednesday afternoon a group of truckers took over the lanes of the busy E411 motorway from Brussels in the direction of Luxembourg, creating major traffic jams.
  • April 6 2016 – Kilometre Tax for Trucks
    Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax
    Belgium, Spontin, Apr 06, 2016 : Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax. The launch of the new kilometre tax across Belgium on 1 April has met with protests by truck drivers who resorted to blocking motorway exits and interchanges. Near Spontin, this Wednesday afternoon a group of truckers took over the lanes of the busy E411 motorway from Brussels in the direction of Luxembourg, creating major traffic jams.
  • April 6 2016 – Kilometre Tax for Trucks
    Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax
    Belgium, Spontin, Apr 6, 2016 : Angry truckers block Belgian motorways to protest kilometre tax. The launch of the new kilometre tax across Belgium on 1 April has met with protests by truck drivers who resorted to blocking motorway exits and interchanges. Near Spontin, this Wednesday afternoon a group of truckers took over the lanes of the busy E411 motorway from Brussels in the direction of Luxembourg, creating major traffic jams.
  • March 22 2016 – Brussels Attacks
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    Belgium, Brussels, March 23, 2016: Hundreds of people spontaneously gather on the Place de la Bourse in order to honor the victims of terrorist attacks commit yesterday in the Belgian capital.

  • March 22 2016 – Brussels Attacks
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    Belgium, Brussels, March 23, 2016: Hundreds of people spontaneously gather on the Place de la Bourse in order to honor the victims of terrorist attacks commit yesterday in the Belgian capital.

  • March 22 2016 – Brussels Attacks
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    Belgium, Brussels, March 23, 2016: Hundreds of people spontaneously gather on the Place de la Bourse in order to honor the victims of terrorist attacks commit yesterday in the Belgian capital.